Der er vinentusiaster, musikfanatikere, fashionistas og gamingnørder og så er der foodies. Alle sammen grupper af mennesker, der brænder for noget, der kan være både en hobby, men også en potentiel levevej, hvis kortene spilles rigtigt.
Er du en af dem, der brænder for mad og ønsker du at kunne dele din passion med andre, så kan madrelaterede events være en spændende løsning. Det kræver både planlægning, overblik og tid at stable sådan noget på benene, hvad enten det er for 10 eller for 1000 mennesker, men vil du det nok, så skaldet også nok lykkedes.
Planlægning af events
Når ideen er der og du er blevet overbevist om, at den må føres ud i verden, så er det næste skridt at gå i gang med planlægningen. Det handler om at finde ud af, hvad, hvordan, hvem, hvor og hvornår det skal foregå.
Hvad?
Skal det være et større eller et mindre event og hvad skal temaet være? Find målet med at afholde eventet og indret herefter.
Hvordan?
Her gælder det om alt fra finansiering, markedsføring, afvikling og hvad der ellers skal være styr på inden du går i gang med det rent praktiske.
Hvem?
Alt efter, hvor mange det er planen, at du vil have med til eventet, kan du enten lave en gæsteliste over personer eller over firmaer og andre interesserede. Det er også her du skal overveje hvem eventet er for og hvem det henvender sig til.
Hvor?
Helt lavpraktisk skal du tage stilling til, hvor det skal afholdes og, hvad der bliver brug for at plads, når du skal have plads til madlavning, fremvisning og eventuelle boder eller stande.
Hvornår?
Lav en realistisk tidsplan ikke bare over, hvornår selve eventet skal foregå, men også, hvornår de forskellige deadlines skal ligge for at tidsplanen bliver overholdt og eventet kommer til at kunne afvikles.
Uddelegering
Der er også muligheden for at uddelegere planlægningen og hyre et professionelt eventbureau til at få det hele til at glide på skinner. Det er den løsning de fleste vælger at tage, når der er tale om events, der er større end et lokalt sammenskudsgilde.
Ved at hyre et bureau har du visionen, ideerne og måske også kontakterne, mens bureauet har erfaringen, samarbejdspartnerne og muligheden for at holde styr på det hele fra et helt praktisk niveau, mens du sørger for alt det, du er god til.
Hvilke events passer bedst til dig?
Alt efter, hvad din drøm, din vision og dine erfaringer er, så kan du hurtigt afgøre, om du selv har mulighederne for at stå for planlægningen og afviklingen af eventet, eller om det giver mere mening at finde nogen, der har gjort det til deres arbejde at stå for den slags.
Der er naturligvis et økonomisk aspekt i det, men ti let event af en vis størrelse, kan der være rigtig meget at spare både i penge og tid, ved at vælge et bureau, der har både erfaringen og de gode kontakter indenfor branchen.